Wp_wojtek, niestety z logami się nie popisałeś (brakuje 010, 011, 013, 014) więc siłą rzeczy wypowiem się tylko częściowo ... .
Przechodząc do meritum:
- zdechły EGR. Niestety z powodu niekompletnych logów nie wiemy i nawet nie mamy na czym oprzeć domysłów z czego ta dysfunkcja wynika i czy ma związek z innymi usterkami.
Naturalnie nie jest to przyczyna wahliwych obrotów i błądzącej dawką paliwa biegu jałowego ale może być jednym z dowodów ingerencji jakiegoś skretyniałego "cziptjunera", co akurat warto byłoby wiedzieć rozpatrując zakres ewentualnej naprawy ... .
- niefabryczne wartości adaptacyjne obrotów biegu jałowego.
Jest niemal całkowicie pewne, że wartość została podwyższona by uzyskać jako-taką stabilność obrotów i poprawić komfort pracy silnika w najniższym zakresie obrotowym. W połączeniu z błądzącą dawka paliwa można podejrzewać kilka bardzo zróżnicowanych przyczyn, począwszy od poważnej awarii mechanicznej a skończywszy na wyrąbanej pompie wtryskowej. Wysoce prawdopodobna rzeźba w obrębie sterownika pompy VP44.
- odczyty temperatur wiarygodne, więc raczej nie ma tu fałszywych sygnałów do ECU powodujących niewłaściwy dobór dawki.
- działanie regulacji kąta wtrysku wygląda OK, jednak poziom wysterowania zaworu w pozycji "early" jakby trochę za niski.
Nie chcę stawiać zbyt dalekich wniosków ale taki stan jakby dodatkowo potwierdza, że sterownik i część hydrauliczna pompy VP nie mają ze sobą zbyt wiele wspólnego ...
- co prawda nie powinno się oceniać grup dynamicznych na biegu jałowym, jednak brak możliwości odczytu na kanale 025, a przede wszystkim ograniczenie momentu obrotowego na "twarde" 66,5 mg/suw (przy dopuszczalnych coś ok. 49 mg/suw) upoważnia do uprawnionej hipotezy, że w sterownik ECU Twojego AKE zaingerował jakiś (udający chiptunera) gigantyczny debil.
Z uwagi na powyższe, przywrócenie sprawności Twojego AKE powinno zacząć się od ustalenia ogólnej kondycji mechanicznej silnika, szczególnie w zakresie układu rozrządu i jak pomiarów sprawności poszczególnych cylindrów.
Gdy zaistnieje pewność, że mechanicznie wszystko jest OK, wtedy proponuję:
- przywrócić seryjny stan sterownika silnikowego, zarówno pod względem softu silnika jak i hardware samego ECU
- ustalić zgodność wtryskiwaczy z modelem silnika oraz sprawdzić ich kondycję, a w razie potrzeby wymienić lub zregenerować
- równolegle do wtryskiwaczy należy ocenić stan techniczny pompy VP44 oraz wykonać kalibrację
Bez wątpienia naprawy wymaga układ EGR.
Nie wiadomo jak pracuje i w jakiej kondycji znajduje się turbosprężarka i jej układ sterujący ściśle powiązany ze sterowaniem EGR.
Tyle z mojej strony.
Logi to tylko logi, a szczególnie gdy niekompletne moja ocena sytuacji może być mniej lub bardziej wadliwa.
Gdybym miał się bawić we wróżbitę podejrzewam, że bez kompleksowej i rzetelnej naprawy (lub wymiany) VP44 się nie obejdzie.
Tak samo sterownik ECU - nieporównywalnie lepiej jeździć zdrową serią niż z przekombinowanym "czipem".
Powodzenia