oskar121 napisał(a):Wiec czym spowodowane jest to kopcenie,
Prawdopodobnie niedopalonym paliwem gdy przyczyna leży po stronie wtryskiwaczy (i najczęściej tak właśnie jest), lub nagarami w układzie wydechowym jeśli uszkodzony jest DPF.
Ale takie gdybanie na odległość nie ma żadnej wartości merytorycznej.
Trzeba podłączyć VAS'a/VCDS'a, popatrzeć na parametry filtra i układu wtryskowego, co najprawdopodobniej jednak nie wskaże niczego niepokojącego.
Wtedy kolejnymi etapem są miedzy innymi :
- pomiar kompresji/dekompresji skrzyni korbowej aby ustalić sprawność tzw. (potocznie) odmy
- częściowy demontaż układu dolotowego pomiędzy turbiną a silnikiem aby wykluczyć (lub potwierdzić) nadmierne ilości oleju silnikowego
- demontaż wtryskiwaczy i konsultacja w wysoko specjalizowanym serwisie (najczęściej Bosch)
- weryfikacja stanu/kondycji samego DPF'a (jeśli jest zanagarowany nie będzie zdolny prawidłowo dopalać sadzy ani paliwa z dawek dotryskujących).
Częściowo zablokowany DPF może też być wyjaśnieniem często inicjowanej regeneracji ... .
Wspólny i najważniejszy mianownik dla wszystkich wyżej wskazanych potencjalnie możliwych przypadłości jest taki, że każda z nich nieuchronnie prowadzi do innych kosztownych awarii (np. "lejące" wtryskiwacze niszczą tłoki i DPF'a, uszkodzona "odma" hamuje smarowanie wałków rozrządu i hydrauliki zaworowej oraz może trwale uszkodzić DPF, etc.).
Napiszę jeszcze raz : jeżeli obserwujesz kopcenie z wydechu to znaczy, że coś jest bardzo ale to bardzo nie w porządku i we własnym interesie (by nie piętrzyć lawinowych kosztów) awarię należy zlokalizować oraz usunąć.
Przy tym, ku przestrodze, warto wspomnieć, ze jeśli uszkodzony jest np. DPF, to wbrew obiegowej opinii NIE JEST rozwiązaniem jego wyrżnięcie, gdyż dalej pozostanie przyczyna, która tą usterkę spowodowała i z dużym prawdopodobieństwem negatywne skutki będą "przechodzić" na kolejne elementy silnika a także układu wydechowego, turbinę, etc. .
Kolejna bardzo zła wiadomość jest taka, że częste i najprawdopodobniej nieskuteczne "wypalanie DPF", a także potencjalnie możliwe uszkodzenie wtryskiwaczy SKUTKUJE ROZRZEDZANIEM OLEJU PRZEZ PALIWO, co z kolei DRASTYCZNIE UNIEMOZLIWIA PRAWIDŁOWE SMAROWANIE UKŁADU ROZRZĄDU I WIRNIKA TURBO
Tyle ode mnie. Myślę, że teraz masz już jasność dlaczego niebeski dymek z wydechu wymaga bezzwłocznej naprawy Twojego auta ... .